سی شارپ چیست؟ زبان C# چه کاربردهایی دارد؟ آیا زبان سی شارپ برای شروع برنامه نویسی مناسب است؟ چه نوع برنامه هایی می توان با زبان سی شارپ نوشت؟ و سوالاتی از این دست در ذهن تمام افرادی که قصد شروع برنامه نویسی را دارند شکل میگیرد. در این مطلب میخواهیم به معرفی زبان سی شارپ بپردازیم و ببینیم که این زبان محبوب و قدرتمند چه قابلیت هایی در اختیار ما قرار میدهد و آیا می توان از این زبان به عنوان نقطه شروعی برای ورود به دنیای برنامه نویسی استفاده کرد؟ پس با من تا انتهای این مطلب همراه باشید.

برنامه کامپیوتری چیست؟

قبل از اینکه به سراغ مبحث اصلی، یعنی پاسخ سی شارپ چیست برویم باید کمی با مفاهیم اولیه آشنا شویم؟ در اولین قدم به سوال برنامه کامپیوتری چیست پاسخ می دهیم. شما هر روز با برنامه های کامپیوتری سر و کار دارید. از گوشی های موبایل گرفته تا کامپیوترهای رومیزی و تبلت، همه این ها برای اینکه کاربردی باشند به مفهومی به نام برنامه کامپیوتری وابسته هستند.

برنامه کامپیوتری بر روی سیستم های کامپیوتری اجرا می شوند و هر کدام کاربردهای خاص خودشان را دارند. برای مثال، سیستم عامل اصلی ترین برنامه کامپیوتری است که شما در زمان روشن کردن یک کامپیوتر با آن مواجه می شوید، مثل سیستم عامل لینوکس، ویندوز، اندروید و ... سایر برنامه های کامپیوتری بر روی بستر سیستم عامل اجرا می شوند، مثل برنامه پخش آهنگ، برنامه ویراستار و ... کامپیوتر ها بدون برنامه کامپیوتری قابل استفاده نیستند، پس برنامه های کامپیوتری نقش مهمی در کامپیوتر ها ایفا می کنند.

برنامه نویس و برنامه نویسی چیست؟

برنامه نویسی به پروسه تولید یک برنامه کامپیوتری گفته می شود. پروسه برنامه نویسی یک پروسه پیچیده است که انجام آن نیاز به تجربه و کسب مهارت های زیادی دارد. برنامه مثال، یک برنامه پخش آهنگ را در نظر بگیرید. این برنامه توسط یک زبان برنامه نویسی تولید می شود و به پروسه تولید این برنامه، برنامه نویسی می گویند.

شخصی که کار برنامه نویسی را انجام می دهد، برنامه نویس نام دارد و برای این کار باید با یک زبان برنامه نویسی آشنا باشد. پروسه برنامه نویسی شامل نوشتن یکسری کدها است که ورودی را از کاربر گرفته و یک خروجی را ایجاد می کند. مانند برنامه پخش آهنگ که به عنوان ورودی فایل صوتی را گرفته و به عنوان خروجی آهنگ را پخش می کند. یک برنامه کامپیوتری فقط می تواند خروجی تولید کند و ورودی نداشته باشد، اما اکثر برنامه های کامپیوتری نیاز به یک ورودی دارند.

برای آشنایی بیشتر با مفاهیم اولیه برنامه نویسی مطلب کاملترین آموزش برنامه نویسی به صورت گام به گام را مطالعه کنید. همچنین برای شروع برنامه نویسی مطلب برنامه نویسی را از کجا شروع کنیم را مطالعه کنید تا به سوالات مهم شما در این زمینه پاسخ داده شود.

زبان سی شارپ چیست؟

رسیدیم به سوال اصلی سی شارپ چیست؟ در بخش قبلی با مفهوم برنامه نویس و برنامه نویسی آشنا شدیم و گفتیم که برنامه نویس برای نوشتن برنامه های کامپیوتری نیاز به یک زبان برنامه نویسی دارد. سی شارپ یک زبان برنامه نویسی است که به کمک آن می توان برای تولید انواع مختلفی از برنامه ها را تولید کرد.

برنامه هایی مانند برنامه های موبایل، برنامه های تحت وب، ویندوز و ... زبان سی شارپ ریشه در زبان سی دارد. زبان سی بوسیله دنیس ریچی در سال 1970 معرفی شد و تحولی در دنیای برنامه نویسی ایجاد کرد. امروزه بیشتر زبان های محبوب مانند سی شارپ، جاوا و جاوا اسکریپت ریشه در زبان سی دارند. یعنی دستوراتی که در این زبان ها استفاده می شود شباهت زیادی به زبان سی دارد.برای مطالعه ادامه مقاله به منبع آن در سایت توسینسو مراجعه کنید.