وقتی صحبت از آموزش لینوکس می شود ، یکی از سوالاتی که ذهن خیلی از افراد را به خودش مشغول می کند این است که با کدام دوره آموزشی باید یادگیری لینوکس را شروع کنیم؟ نکته اینجاست که با توجه به اینکه سیستم عامل لینوکس یک شرکت پشتیبان مشخص نداشته و در قالب پروژه متن باز ارائه می شود ، عملا نمی توان یک دوره لینوکس را به عنوان دوره قطعی و تضمینی برای یادگیری لینوکس معرفی کرد. از این جهت شرکت ها ، سازمان های مردم نهاد و ... اقدام به طراحی و تدوین دوره های متنوعی در حوزه آموزش لینوکس کرده اند که امروز می خواهیم مهمترین آنها را با هم مرور کنیم تا شما تفاوت بین انواع دوره های لینوکس را متوجه شوید.

دوره آموزشی لینوکس پلاس یا CompTIA Linux+

حتما شرکت کامپتیا را می شناسید. این شرکت بصورت تخصصی بر روی آموزشهای پایه حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می کند. دوره های آموزشی مثل : دوره آموزش نتورک پلاس ( CompTIA Network+ ) ، دوره آموزشی سکیوریتی پلاس ( CompTIA Security+ ) ، دوره آموزشی A+ و چند پلاس دیگر از جمله معروف ترین دوره های آموزشی شرکت کامپیتیا با محوریت آموزش شبکه ، آموزش امنیت و کامپیوتر هستند.

 

دوره آموزشی لینوکس پلاس از جمله دوره هایی است که شرکت کامپتیا برای ورود به دنیای اوپن سورس و لینوکس طراحی و تدوین کرده است. این دوره هم مثل سایر دوره های شرکت کامپتیا در اصطلاح Vendor Less است و وابسته به هیچ توزیع خاصی از لینوکس نیست و این یک مزیت برای دوره لینوکس پلاس به حساب می آید.

اما بد نیست بدانید که لینوکس پلاس خودش تحت لیسانس انیستیتو لینوکس کانادا یا LPI طراحی و تدوین شده است و بسیاری از سرفصل های آن با دوره های LPI شباهت کامل دارد.

لینوکس پلاس دوره چندان محبوبی نیست و از این بابت که مسیر راهی برای ادامه این دوره طراحی نشده است و شما بعد از گذراندن دوره لینوکس پلاس نمی دانید که برای یادگیری تخصصی تر لینوکس وارد چه دوره ای بشوید ، باعث محبوبیت کمتر این دوره لینوکس نسبت به سایر دوره های آموزشی لینوکس شده است و به همین دلیل است که کمتر جایی در دنیا دوره آموزشی لینوکس پلاس برگزار می کند. دوره آموزشی لینوکس پلاس چیزی معادل دوره آموزشی LPIC 1 موسسه LPI کانادا است.برای مطالعه بیشتر و آشنایی بیشتر با در مباحث و مفاهیم به آموزش لینوس و منبع مقاله در این لینک مراجعه کنید.